Wat doe jij van 9 tot 5? ‘De omroepstem achter treinvertraging’

watdoejijvan9tot5colla

 

‘Wat doe jij van 9 tot 5?’  is een nieuwe rubriek waarin ik jullie ga vragen wat jullie zo al doen voor de kost of als  bezigheid. Of je nu stewardess bent of huisvrouw, fulltime blogger of webshop eigenaar, fotograaf of verpleegkundige, het maakt niet uit. Ik heb veel verhalen ontvangen waar ik heel dankbaar voor ben. Als eerst begin ik met het verhaal van Nikki, zij is 28 jaar oud en werkt bij de NS op de afdeling reisinformatie. Nikki is een van de personen achter de stem die je hoort wanneer je wacht op de trein of wanneer je trein vertraging blijkt te hebben. Toen Nikki mij mailde werd ik gelijk nieuwsgierig naar haar verhaal. Benieuwd wie er achter de trein informatie stem zit? Lees dan verder.

Nikkivanderflierfoto1
Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Nikki en ik ben 28 jaar oud. Ik woon samen met mijn vriend Aart en zoontje Luuk van 1,5 jaar in Leiden. Ik werk parttime bij de NS op de afdeling Reisinformatie. Mijn collega’s en ik verzorgen de reisinformatie op het station. Wij zijn de stem die je vertellen dat je trein vertraagd is en als je trein niet rijdt hoe je dan om kan reizen. We zorgen dat de informatie borden goed staan op de station en roepen de werkzaamheden om. Dit doen wij 24 uur per dag op 12 posten in het land. Ik werk in de regio Den Haag en doe dit met veel plezier. Omdat mijn beroep vaak ‘negatief’ in het nieuws is lijkt het me leuk om eens onze kant van het verhaal te vertellen.

 Wat maakt deze bezigheid voor jouw zo interessant en leuk? 

Elke dag is anders. Als je je dienst begint en de seinzaal op loopt weet je nooit wat je kan verwachten. Kapotte treinen, aanrijdingen met personen, koe op het spoor, bermbranden of helemaal niks. Als er stremmingen zijn proberen wij zo goed mogelijk de reiziger te informeren. Dit is soms een hele uitdaging omdat het soms puzzelen is wat nou het juiste advies is om te geven. Maar na een zware stremming die soms uren kan duren blikken we vaak met tevredenheid terug. 

Het is een soort brandweerfunctie. Is het rustig, dan hoeven wij niet zoveel te doen en is het voor de reiziger goed, is het druk dan mogen we aan de bak en heeft de reiziger er last van.

Soms krijg je ook de raarste verzoeken om om te roepen; een huwelijksaanzoek, zoekgeraakt kind, de spoorwenstrein, mensen die met pensioen gaan. Waar mogelijk proberen wij dat zo leuk mogelijk om te roepen. Ook dagen zoals Koningsdag zijn altijd een heerlijke uitdaging. 

Verder zijn een aantal collega’s goed en lieve vrienden van mij geworden en gaan we regelmatig samen wat drinken of leuks doen. Het wordt een soort familie waar  je in opgenomen wordt. 

Wat dit iets wat je vroeger al graag wilde gaan doen later?

Nee helemaal niet haha, ik ben van origine een interieurstyliste. Ik kon op het moment geen baan vinden en mijn nichtje die destijds treindienstleider was, vroeg of ik niet bij haar kwam werken. Ik wilde het voor een jaartje proberen maar ondertussen ben ik 7 jaar verder en opgeklommen tot Senior en werk ik er nog steeds met plezier. 

Ervaar je vooroordelen ten aan zien van je werk/bezigheid?  zo ja, Welke vooroordelen zijn dit en hoe ga je hiermee om?
Zodra het eerste sneeuwvlokje valt hoor je mensen alweer massaal zuchten: Daar kan we weer en NS zal het wel weer verprutsen. We weten dat het niet altijd soepel verloopt maar ik hoop dat mensen begrijpen dat wij ( de omroepers en de treindienstleiders ) keihard werken om de treinen te laten rijden en mensen correct en snel te informeren hoe ze kunnen omreizen. Ik probeer me er zelf niet persoonlijk te veel van aan te trekken., want ik weet dat we hard ervoor werken.
nikkivanderflierfoto2

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

Het ligt aan de dienst, we hebben vroeg, late en nacht diensten. Met een vroege dienst begin je om 7 uur. Ik sta om 6 uur op en sluip stilletjes door het huis om man en kind niet wakker te maken. Als ik de seinzaal op stap zit iedereen nog een beetje te gapen en wensen we de nachtdienst een goede nachtrust. Vaak zitten we gezellig te kletsen en roepen we om waar nodig. Het ligt echt eraan wat er gebeurt, hoe druk we het hebben. Als het alarm afgaat schiet iedereen overeind en neemt de treindienstleider het gesprek aan. Een machinist meld dat hij iemand onder zijn trein heeft of er staat een koe op het spoor. Gelijk worden allerlei mensen gewaarschuwd en gaan we aan de slag. Veiligheid moet gewaarborgd worden en reizigers moeten duidelijke omreisadviezen krijgen. We doen waar we goed in zijn. Na een paar uur keert de rust weer terug en gaan we weer in rust stand. Om 15 uur wordt ik afgelost en ga ik snel naar het kinderdagverblijf om me zoontje op te halen. Lekker buiten spelen en knuffelen.
Met een late dienst breng ik eerst een ochtend gezellig met me zoontje door en breng hem daarna weg naar het kinderdagverblijf. Mijn vriend haalt hem na ze werk op. Ik kom binnen op de seinzaal, stuur de vroege dienst naar huis en begin me dienst. Ik verwerk de werkzaamheden en spreek alvast de bandjes in die het hele weekend gedraaid gaan worden. We eten gezellig met ze allen en om 23 uur gaan we weer naar huis.

In een nachtdienst is het vaak wat rustiger. Je zit dan als omroeper ook in je eentje ipv  met 4 omroepers. Samen met de treindienstleiders maak je het gezellig en kijk je als de dienst het toe laat een filmpje, het liefst een hele enge haha. Je programmeert de bandjes die vertellen welke werkzaamheden er zijn en legt alle spullen klaar voor de nieuwe dag. Dan is het wachten tot de vroege dienst binnen komt en je lekker mag gaan slapen.

 Welke boodschap wil je doorgeven aan mijn bezoekers over dit werk/bezigheid?

Dat wij ten alle tijden proberen de reiziger zoveel mogelijk en zo juist mogelijk te informeren over vertragingen, opgeheven treinen en omreisadviezen. Soms is het niet snel duidelijk hoe we het gaan doen met een stremming en dan duurt het even voordat de informatie naar buiten komt. Dan liever wat later en correct dan te vroeg en onjuist.

Ik roep onder andere om op Leiden Centraal en Hollands spoor dus wie weet tot horens!
Groetjes Nikki

Wat interessant en leerzaam om jouw verhaal te lezen Nikki. Ik geef het eerlijk toetoe, mij hoorde je ook zuchten en steunen wanneer mijn trein vertraging bleek te hebben. Ik sta er dan eigenlijk niet gelijk bij stil dat deze vertraging bedoelt is om de veiligheid te waarborgen. je verhaal is voor mij echt een eyeopener. Dankjewel voor het delen van je verhaal Nikki.
Ik ben benieuwd hoe jullie visie is op dit beroep en op de ‘beroemde treinstem’? Wat voor gevoel roept die stem bij jou op wanneer je hoort dat jouw trein vertraging blijkt te hebben?  Laat je reactie achter in de comments.

Liefs Kelly

Volg mij via Bloglovin’ , Twitter Instagram of Facebook of Youtube.

Volg mij via Bloglovin', Instagram of Facebook of Youtube.


Meld je gratis aan voor de Kel-E-Mail en ontvang toffe bonussen, exclusieve content en elke twee weken een feestje in je mailbox

 

dit veld niet invullen s.v.p.

40 gedachten over “Wat doe jij van 9 tot 5? ‘De omroepstem achter treinvertraging’”

  1. Wat een interessant beroep zeg. Het klinkt als een uitdagende en interessante baan. Fijn dat je het zo naar zin hebt. Ik zal aan je denken als er weer iets wordt omgeroepen op het station.
    Jess onlangs geplaatst…It’s a…My Profile

  2. Wat leuk om te lezen! Vaak weet je niet wat en wie er achter de stem op het station zit! Lijkt me best vervelend dat je wel altijd “het pispaaltje” bent als er iets mis gaat.. Maar ach, je bent niet zichtbaar voor mensen, dus ik denk dat het dat wat makkelijker maakt…
    Geertje onlangs geplaatst…Loom Bands En Andere RagesMy Profile

  3. Leuk verhaal! En leuke job ook;))
    Kelly nog een vraagje, hoe is het afgelopen met de concertkaarten die je toen via een site in de voorverkoop hebt gekocht. Is het goed gekomen of is het een dubieuze site gebleken alsnog? En hoe heette die ook alweer? En voor wel concert?

  4. Wat een super leuk idee Kelly! Toen ik vroeger op de middelbare school een studie moest kiezen vond ik dat super moeilijk, omdat ik geen idee idee had hoe een dag van een bepaald beroep eruit zou zien. Maar met dit soort interviews krijg je echt een goed beeld van hoe iemand zijn dag eruit ziet. Misschien over een paar jaar alle interviews bundelen voor de studiekiezers ;)?
    Anne onlangs geplaatst…Zelf armbandjes makenMy Profile

  5. Wat ontzettend leuk om het verhaal er achter te horen! En eigenlijk een gezicht er bij te zien. Ik ben erg benieuwd wie het in de regio Groningen doet. Het is een hele fijne stem die je hoort haha
    Suzanne onlangs geplaatst…FITGIRLCODE | I’m a FitgirlMy Profile

  6. Wat leuk zo om dit beroep eens te zien! Echt een leuke rubriek Kelly 🙂
    Ik moest ook altijd zuchten en steunen als de trein weer eens vertraging had maar ja, het personeel kan daar ook vrij weinig aan doen natuurlijk!
    Manon onlangs geplaatst…Baby WishlistMy Profile

  7. Gok dat ik Nikki dan vast wel eens gehoord heb, ik kom dagelijks op Leiden Centraal. Leuk om te weten wie daar dan achter zit 🙂

  8. Oh, jij bent die stem op Den Haag centraal als ik na school destijds snel naar huis wilde gaan maar .. dingdongg .. helaas. Al maakte je het goed met je mooie stemgeluid 😉
    Mama’s Jungle onlangs geplaatst…GipsbuikMy Profile

  9. Bedankt voor jullie lieve en leuke reacties! Vele mensen denken inderdaad dat wij ergens het statio zitten maar wij kunnen jullie helemaal niet zien. Lijkt me zo leuk om een keer om te roepen; he meneer met die blauwe jas, haal je vinger uit je neus! Herhaling.. Haha
    Vandaag weer late dienst, zal alle goals van Nederland omroepen 😉

  10. Wat een leuk artikel! Grappig om eens te lezen hoe zo’n dag er van iemand uit ziet. Hopelijk komen er vaker zulke artikelen!
    Ik zie een klein foutje in het laatste stukje, er staat: ik geef het eerlijk toetoe.

  11. Wat leuk om te lezen! Ik wist niet dat er meerdere omroepers zijn. Het klinkt altijd als 1 en dezelfde persoon.

  12. Wat gaaf! Echt leuk om te lezen! Ik vraag me dat vaker af op het station maar leuk om te lezen wat er achter zit en hoe het in z’n werk gaat. Ben benieuwd naar het volgende verhaal!

  13. Wat een bijzondere en leuke baan! Ik reis nooit met de trein dus je zult mij nooit horen klagen, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen klagen als ze vertraging hebben, het treinverkeer in Nederland is lang niet zo goed geregeld als in andere landen en het is toch gek dat in Nederland alles bij sneeuw meteen stil ligt terwijl ze in andere landen de sneeuw prima kunnen handelen.

    Ik wil overigens niet als een zevertinus overkomen, maar er staan wel enorm veel fouten in dit blogje. “me zoontje” en “ze werk” bijvoorbeeld…
    Veronica onlangs geplaatst…BoekenwurmMy Profile

  14. Leuke rubriek en erg grappig om dit te lezen! Vroeg me altijd al af van wie die prettige duidelijke stem was haha!
    Odile onlangs geplaatst…Diary #1My Profile

  15. Erg leuk om te lezen en echt interessant om te lezen hoe het in zijn werk gaat.

    Kleine tip voor Kelly: lees het na op spel/ schrijffouten. Zoals bv ‘me zoontje’. Is niet echt goed Nederlands.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.